Wednesday, June 25, 2008

خدش أو جرح أو كسر

والخدوش أو الجروح أو الكسور هى درجات الآثار المختلفة التى تتركها الخلافات على الصداقات، تحددها عمق العلاقة وحجم الخلاف وطبيعة الشخصيات
ورغم أنى بشكل عام من الأشخاص الحذرين فى معاملة الناس وتأخذ الصداقات الحقة دورها ووقتها لتتبلور وتصبح ذات معنى، إلا أن هناك أيضا خدوشا وجروحا وكسورا فى بعض صداقاتي ألوم نفسي في بعضها وألوم الآخرين فى بعض آخر وألوم الظروف فى بعض ثالث

أول مرة أتذكر أنى خاصمت صديقة أنتيم كنت فى مرحلة ثانوي، كانت عادتها التأخير على الأقل لنصف ساعة ودائما لأسباب واهية، بينما أنا ـ ومنذ الصغرـ عادتي الوصول قبل الموعد بعشر دقائق على الأقل
اتفقنا يوما على اللقاء فى الشارع والذهاب سويا للسينما وتأخرت الصديقة لأكثر من ثلاثة أرباع ساعة، وما أسوأ الانتظار فى الشارع، كما أن عرض الفيلم كان قد بدأ، وحين وصلت صديقتي بحجة واهية كالعادة، لم استطع السكوت وانفجرت بينما التزمت هى بالصمت

ظللنا لأسبوعين تقريبا لا نتحدث حتى اتصلت هى، وعادت المياه لمجاريها، بعد ذلك كانت تحاول إلى حد ما احترام مواعيدها، وحاولت أنا أيضا من جانبى التمسك بهدوء الأعصاب وعدم انضباطي فى مواعيدي معها حتى أقلل من فرص انتظاري ، ولكنى أيضا اكتشفت بعد ذلك شيئا وهو أن لدى هذه الصديقة خلل فعلى فى تحديد وتقدير الوقت، واستمرت صداقتنا قوية لمدة طويلة

ــــــــــــــــــــ
.
صديقة عرفتها فى بداية عمل سابق، كانت ظريفة جدا وذات شخصية منطلقة وكريمة، تدرجت معرفتي بها لتصبح صداقة قوية رغم تحذيرات معرفة مشتركة بأن صديقتي الجديدة "تقلب" فى خلال ثانية دون أسباب معلومة
وقد كان
فى إحدى المواقف التافهة ونحن نتجادل فى موضوع ما بعد شهور من معرفتي بها، وجدتها لمدة ثوان كما لو كانت شخصا آخر، تتفوه بعبارات بغيضة وفى عصبية لم أراها من قبل جعلتني فى حالة ذهول، لم أرد من شدة اندهاشي من هذا الوجه غير المألوف منها، ولكنى قررت مقاطعتها تماما لدرجة أنى فكرت أن أرجع لها هدية قيمة جدا كانت قد أعطتها لي قبل الخلاف بأسابيع بمناسبة عيد ميلادي
ظللنا أكثر من شهرين لا نتحدث حتى اتصلت هى بى ذات يوم كما لو كان شيئا لم يحدث ودعتني لحفل فى منزلها وبدأت المكالمة قائلة
ـ أرجوكى دعينا لا نتحدث عن الخلاف ومن مخطأ ومن مصيب، معزتك عندى قوية جدا وأتمنى أن أراك

لا أدرى هل تصرفت صح أم خطأ ولكنى ذهبت للحفل وعادت علاقتنا قوية ولم أر منها بعد ذلك هذا الوجه الغريب، ولكنى دائما أحسست بجرح من أسلوبها يوم اختلفنا

قلت لها ذات يوم بعد ذلك أنني أثناء القطيعة فكرت فى إعادة هديتها القيمة إليها فأجابتني
ـ لو كنت أعدتي هديتي لكي، ما كان من الممكن أن نعود أصدقاء بعد ذلك أبدا لأني كنت سأعتبرها إهانة لا تغتفر، لأنني حين أهدى شخصا عزيزا فأنا أشعر كأنى أعطيت جزءا منى

هل هذا الكلام منها منطقى؟؟
على كل، فرقتنا الظروف، أحمل لها معزة، ولكن هناك أيضا لدى إدراك بأنها شخصية لا أستطيع فهمها تماما
ــــــــــــــــــ
.
هى أقرب صديقة لى منذ سنوات وحتى الآن رغم أننا قاطعنا بعضنا لفترة أربع أو خمس شهور بسبب موضوع أعرف تماما أنى المخطئة فيه
خطأي هو موافقتي على التدخل ـ بناءا على طلبها وطلب زوجها ـ لحل مشاكلهما الزوجية الضخمة جدا فى ذلك الوقت والتي أدت بهما تقريبا إلى الانفصال كل في منزل لوحده، ولكنى وجدت نفسي بعد ذلك أغرق فى بحر هذه المشاكل وفى سيل من المكالمات التليفونية منها ومنه فى اليوم الواحد تتعدى ثلاث وأربع مكالمات طويلة، لدرجة أنى أصبحت طرفا في هذه الخلافات وأصبحت أنا من يوجه لها اللوم لأني نسيت نقل تفصيلة صغيرة منها له، أو أنى قلت شيئا لها لم أكن من المفروض أن أقوله على لسان الزوج وهكذا
أثرت هذه الأوضاع على علاقتي بصديقتى وبزوجها أيضا مع الأسف رغم أن الله يعلم أن نيتي كانت دائما الخير والصلح بينهما، ولكنى فى وسط المعمعة بينهما كان يجب أن أضع لنفسي حدا لما أتدخل فيه وما لا يجب التدخل فيه حتى مع إلحاحهما
تخاصمنا لشهور حتى جمعتنا الظروف مرة أخرى، ولكنى تعلمت الدرس جيدا وهو أن محاولة الإصلاح أمر ايجابي ومحمود ولكن الانغماس فى مشاكل الآخرين حتى ولو كانوا اصدقاءا مقربين هو الخطأ بعينه

علاقتي الآن بالصديقة وزوجها أكثر من ممتازة والحمد لله، مازالت خلافاتهم تبرز من وقت لآخر ولكنى بعيدة عنها، ولولا أن أساس علاقتنا كان قوى للغاية ولولا أن صديقتي تحبني فعلا وبشكل صادق ربما ظللنا على خلاف حتى الآن

ــــــــــــــــــ
.
الخلاف الأخير الذى سأتحدث عنه سيكون بمزيد من الاستطراد بسبب تعقيداته وإن كانت التفاصيل ستتغير لتظل الشخصيات الحقيقية وراء ساتر

عرفت عين وتطورت صداقتنا شيئا فشيئا، كانت من عائلة غنية وتلقت أفضل تعليم فى مصر، شكلها عادى ولكن لها ستايل وأنيقة جدا، وأيضا مجاملة وبالتأكيد مبذرة سواء على نفسها أو على الآخرين وكنت دائما أنصحها بالكف عن التبذير دون جدوى
كانت لها شقيقة جميلة للغاية ومتزوجة من رجل أعمال ثرى جدا، وهذه الشقيقة لم تكن شخصية محبوبة كثيرا بسبب غرورها ولكن علاقتي أنا بالشقيقة كانت جيدة و كنت أراها تحمل لى ودا وكلما تراني تقول لي
ـ شقيقتي عين تقول أنها لم تعرف قط إنسانة بأخلاقك وذوقك
فكنت أشكرها وأقول لها أن عين فقط تبالغ

عملنا مع بعض لفترة، ثم تزوجت عين وتركت العمل، ثم طلقت بعد أن أنجبت طفل، خلال هذه الظروف لم نكن نتقابل كثيرا كالسابق ولكن الصداقة كانت على قوتها

وفى يوم وجدتها تتصل بى وتخبرني أنها في ورطة وتطلب اقتراض مبلغ كبير من المال، وعدتها فورا بالاستجابة، وقلت لنفسي إذا لم يقم الأصدقاء بتقديم يد المساعدة وقت الأزمات فما فائدتهم؟ وفى الصباح التالي قمت فورا بعمل التحويل من حسابي لحسابها على أمل أنها سترد المبلغ فى خلال شهرين كما وعدت

لكن لمدة أكثر من خمس سنوات لم استرد المبلغ منها، كانت في البداية تعد برد المبلغ ثم بدأت تتهرب من تليفوناتى ثم سافرت أنا وأقمت بالخارج وقلت زياراتي لمصر وعام وراء عام فقدت الأمل في استرداد المبلغ الضخم أو حتى معرفة كيفية التصرف فى الموضوع

وفى إحدى زياراتي لمصر أخبرتني معرفة مشتركة بالتطورات المدهشة التالية وهى أن عين اقترضت أيضا مبلغ من صديقة ثانية لها ولم ترده إلا بعد أن هددتها هذه الصديقة بالصوت العالى فى الشارع أمام منزلها بأنها ستبلغ أهل خطيبها الثرى الجديد (خطيب عين) ، كذلك قالت لي المعرفة أن عين تقيم بمفردها فى منزلها لأن والدتها هى التى تقوم بتربية حفيدها، ولكن أغرب ما قالته عن عين أن هناك إشاعات إدمان أو قمار أو شلة سوء تضم أيضا شقيقة عين وزوجها الغنى

كلام غريب وغير متوقع وكان بمثابة صدمة لى ونصحتني المعرفة أن أسلك سلوك الفتاة الأخرى التي استردت نقودها بعمل فضيحة فى الشارع بالصوت العالي، ولكن طبعا هذا الأسلوب بعيد تماما عن شخصيتي، ولكن بعد تفكير قمت بإرسال ايميل لعين هددتها فيه أيضا بقيامي بإبلاغ عائلة خطيبها الجديد وخصوصا أن لدى تحويل البنك وسأستشهد بالفتاة الأخرى دلالة على اعتياد عين الاقتراض من الناس

وللغرابة بعد الايميل بعدة أيام كنت قد عدت لإقامتي فى الخارج ووجدت تليفون على موبايلى من عين تعتذر عن تأخرها في إعادة المبلغ وتطلب رقم حسابي لتحويل المبلغ، وقد كان، فعلا استرددت المبلغ الكبير والذي لا أود ذكر قدره هنا خجلا لأنه دليل على هبلى التام

المكالمة كانت قصيرة جدا، ولكن بعد وصول المبلغ لحسابي وجدت ايميل منها كله اعتذار وأسف لأنها خانت الصداقة وستظل تحمل لى فى قلبها شكرا وعرفانا على أنى ساعدتها وقت أزمتها المالية على حد قولها، الايميل كان أكثر من ممتاز ولكنى بصراحة كنت قد أغلقت باب قلبي تماما تجاهها، فأرسلت لها ايميل يحمل بالضبط ما في قلبي من خيبة أمل ومرارة ورفض أي اتصال آخر بيني وبينها
!وفوجئت بايميل آخر تقول أنها تتفهم موقفي وتأمل يوما ما أن أغفر لها

قلت في نفسي وإذا كانت صادقة فى مشاعرها هل كانت تنتظر ايميل يحوى تهديدا لتقوم برد الفلوس والاعتذار وطلب الغفران؟؟ أي منطق هذا؟؟

هذا كان كسرا تاما ولا أعتقد أنه سيلتئم يوما ما

39 comments:

مثلية تبحث عن ذاتها said...

الحق اول تعليق ودي اهم حاجه
اولا وبعدي ن هرجع باي يا جميل

مثلية تبحث عن ذاتها said...

والخدوش أو الجروح أو الكسور هى درجات الآثار المختلفة التى تتركها الخلافات على الصداقات لكن فيه منها بيعلم علامه بسيطه ومنها بيعور و منها بيموت الاقلب بس فالأخر كلهم بيسيبو اثر دلوقتي بدأت افهم تحفظك لكن برده لسه فيه ناس كويسين
موضوع التأخير ده فعلا مستفز جدا وانا اتعلم يعني ايه احترام المواعيد لأني شغلي كان فيه تعامل مع ألمان كتير ودول مبيهظروش فموضوع التأخير وبرغم اني من الاساس متعوده على ده و دي كانت نقطه بتخليهم يحترموني و يقدروني وللأسف يقولوا عني مش مصريه في مواعيدي الا ان الجمله دي كانت بتضايقني جدا وليا صديقه تقريبا اتربينا سوا لكن هيا ممكن تتأخر عادي جدا و طب انتي صاحبتك اعتزرت انا بقى صاحبتي كانت بتعتبر ده حق مكتسب وده لأنها عارفه اني بحبها لغايه ما في مره كنت منتظراها عشان ننزل نعمل شوبينج وماكانش في ورانا حاجه مهمه بس زي ما تقولي كده كنت على اخري اليوم ده طبعا اتأخرت زي عادتها بس جت ملقتنيش و ايامها مكانش لسه فيه موبايلات فلما روحت لقيتها سايبالي مسج على الانسر ماشين توبخني فيه شوفتي الطيبه بتعمل ايه؟ طبعا مردتش ولا اتصلت بيها لغايه ما جتلي البيت اعتزرت و طبعا قبلت اعتذرها و رجعت ريما هههه

موضوع الناس اللي بتقلب ده بقى بصراحه متحملوش ابدا بس لو على مستوي اكتر من صداقه يعني تهمني و في حاله فرديه بلتمس اعذار و نتفاهم و تهدى الامور و تقوم تاني لكن لو حد بقى قلاب و بتاع جنان بيبقى مع الف و مليون سلامه الناس دي عاده بتبقى سايكو وطبعا الدنيا مش ناقصه ناس سايكو واعتقد ان صاحبتك مكانتش قلابه بدليل ان الموقف متكررش و مش دايما اللي بنسمعه بيكون حكم الناس فيه صح هي ممكن تكون عصبيه و عملت الموقف ده مره مع حد فقال قلابه واكيد ان حد يرجع هديه لحد بيعزه بتجرح جدا انا مره اتعملت فيا و كان رد فعلي اكتر حماقه بأني رميت الهدديه قدامها ههههه
اه نيجي بقى للموضوع بتاع التدخل بين 2 متجوزين ولا حتى متصاحبين انا وقعت فيه قبل كده و توبت لو هقول كلمتين اهدي النفوس اوك لكن ادخل نفسي وفي حوارات و قصص وبعد ما يتصالحوا اطلع انا اللي وحشه لا شكرا وعلى فكره انا بسبب موقف زي ده خسرت واحده صديقه عزيزة جدا على و لما حاولت بكل الطرق انها تصالحني و جوزها يعتذرلي غيرت رقم موبيلي و اختفيت لأني فعلا عملت معاهم اللي اهلهم معملوهوش
ويا داخل بين البصله و قشرتها 0000اما موضوع السلف ده انا مبتعاملش فيه يا اما لو حد في مشكله واقدر اساعد على قدي مفكرش استرجع اللي بسلفه وهو عمره ما بيرجع بس مابتجننش في مبالغ كبيره اكيد يا اما لو حد بقى عارفاه من اللي مزنوق على طول بعمل هبله و اطنش تماما ومديلوش فرصه حتي يطلب عشان مضطرش لاحراجه و كان عندي صديقه دمها زي السكر و مش قادره اقولك بنفهم بعض ازاي و بتحكيلي و احكيلها و قريبين و كنا شبه عايشين في بيت واحد لفتره الا ان بسبب الحركات دي تقريبا بقينا نتكلم تشات مرة كل ربعميت سنه و مبشوفهاش خالص مش عشان متطلبش لا زي ما قلت انا ماكونتش بديها فرصه تطلب ولو طلبت برد بزوق بس طريقتها و استغلالها لاي حد و خصوصا لصديقه عزيزة اوي عليا و هي كانت تالتتنا خلاني اقرف اتعامل معاها
فيه مثل بيقول صاحبك على عيبه يعني زي ما تلاقيه تخده باكيدج لكن انا بقول اخده باكيدج لو فعلا صديق و يستحق ده لاني وقعت في مطبات كتييييير و مبقاش موضوع الصداقه ده وصداقه غير صحبيه طبعا انعدم يعني تقدري تقولي عندي كام واحده كده عشرة طويله و دول اللي بنتعكز على بعض و شكرا وانا قنوعه و سعيده ان عندي اكتر من صديقه تستاهل لان فيه ناس بتعيش و تموت و متلقيش صديق يستاهل برغم انهم هما كويسينأنا طولت اوي بس مواضيعك دايما بحب اعبر فيها لانها قريبه مني جدا
تحياتي يا قمر

kasber said...

عندما أقرأ ذكرياتك افكر طويلا كيف اتسعت حياتك لكل هذه الانماط من الناس
فاري انك اشبه بسندباد يقص لنا رحلاته علي متن سفينه تتجدد حينا وتبلي حينا آخر

واشعر بخيبة أمل ما
عني وليست عنك

لا يهم
ولكني بقدر أستمتاعي الشديد لأني علي نقيضك بالأحتكاك بالناس او لعل لي هبلي الخاص الذي لا أدركه ربما لاني لا انتبه تماما لغير اني فعلت ما شعرت به

او حسبما يقال اعيش في كوكب اخر
الا اني اشعر بالفخر كلما قرأت لكِ
وكأن عالمك الخاص هو نافذه للحياه

أشكرك

الطائر الحزين said...

انت الخطأ

واضح ان هناك ثغرة عندك لا ترى بها عينك حقيقة الاشخاص

بارك الله فيك

blue-wave said...

لو بتعتبرى دى كسور يبقى انا مدشدش على الأخر:))
بوست جميل وتعليقى عليه
جيد ان تحب الناس ولكن يجب ان تحذر وتجعل الله دوما فى علاقتك بهم فهو القادر ان يحميك منهم
تحياتى

صباح الخير يا مصر said...

blackcairorose
*******************
من المعروف انه لايوجد شخص بلا عيوب
المهم بأه ماتكونش عيوب فى الجوهر لان هى دى اللى ممكن تبقى كسور ...بعد كده كله مقدور عليه-اختلاف و خصام وصلح وعتاب و خيركم من بدء بالصلح

ومن المعروف ان المرء على دين خليله ومن المعلوم ايضا ان الرفيق قبل الطريق...وبرغم ذلك سنظل نتعلم فالنفوس البشريه مازالت تحوى العديد من الاسرار و الاحقاد التى قد تسبب خدوش و احيانا جروح عميقه دا غير الحسد الدفين و على رأى المثل -عضة أسد و لا نظرة حسد- لذلك هناك على ما اتذكر قول -اللهم ما اكفنى شر اصدقائى .. اما اعدائى فانا كفيلا بهم

حفظكى الله من كل شر

تحياتى

بنت القمر said...

blackcairorose
==================
اعتقد انها عملت كده عشان تقفل الصفحه معاكي بلا مشاكل بتلعب علي الوتر النفسي ليكي مش اكتر ولو كانت صادقه لسددت المبلغ قبل تهديدك
...
تروح في داهيه
انا من الناس اللي كانت تتبرع لحل المشاكل والمساعده ولكن الحياه علمتني انه احيانا ما ينوب المخلص الا...والا..
يقع في سوء النيه وسوء الفهم
مش اي حد تسدي له النصيحه يا عزيزيتي
ولا اي حد يتسلف فلوس!!:))
ربنا يحفظك

son's egypt said...

السلام عليكم
لكل منا صداقات كثيرة
ولكن القليل الذي منها يدوم ويستمر مدي الحياة
ولكن
كيف نختار صداقتنا وكيف نتمسك بالصديق الذل تعتقد فيه انه فعلا صديق لا يمكن التخلي عنه

حازم سويلم said...

صدقينى يا روز

بعد فترة البراءة الأولى , لم اعد استغرب او أندهش لشئ فى هذا العالم

وأكثر ما يثير استفزازى العقلى هو السلوك الأنسانى, فاحيانا وبرغم كل شئ اشعر ان سلوك الحيوان مبرر نوعا ما

تحياتى يا مندهشة

Sherif said...

الصداقة فى تقديرى هى شئ راقى رفيع المستوى .. احيانا يرقى الى درجة أعلى من الحب ذاته .. فهى الاساس الحقيقى الذى يوصل اليه .. وحتى ان لم يوصل فهو يبقى على الاحترام والاعزاز قائما لايزول

لكن لها اصولها ايضا التى ان تجاوزها الاصدقاء يصبح الخدش كما تقولين جرحا .. موجودا وان خف أثره قليلا ..

لك كل الحق فى أن التدخل الزائد فى شئون الآخرين نتائجه غير سعيدة

كما أن الناس لايمكن ان نفصّلهم على مقاسنا مع هذا التنوع فى الطباع والامزجة

والمثال الآخير وقعت فيه شخصيا مع زميل .. عادته الاقتراض وكأنه داء .. لكنه لم يكن يلعب او يشرب .. كان فقك يلبى طلبات زوجته المبالغ فيها ..

مالاحظته فى كل هذه المواقف أن ماتعتقديه سذاجة هو اخلاق راقية تقوم بها كل شخصية مسئولة تجاه صديقتها .. ربما بتلقائية وبساطة زائدة

وبغض النظر عن النتائج .. اذكر هنا قول الرسول عليه السلام .. "انكم لن تسعوا الناس بأموالكم .. فسعوهم
"ببسط الوجه والخلق الحسن

someone in life said...

عزيزتي

كل منا يختلف في معتقداته و قيمه و الاصل الطيب بيكون في وقت الشده بجد

اكثر حاجه شدتني صديقتك الثرية التي اقترضت و لم ترد المال الا بعد تهديد .. بصراحة انا باستغرب هولاء الناس لان الله اعطاهم اشياء كثير جميلة و يعيشون في نعمة و مع ذلك لا يشكرون و انما في طمع و نهم دائم
و احيانا امراضهم النفسية تطغى علي اي شئ عزيز

اما العصبية فاحيانا تصدر عن الفرد دون ارادة لو كان هذا ليس من طبعه ربما كانت تمر بضائقة ما
الله غفور رحيم

تحياتي

weswes said...

blackcairorose
اشعر جيدا بشعورك اتجاه صديقتك دائمة التاخير فانا اعانى منها مع صديقتى التى استمرت صدقتنا منذ الثانوى وحتى الان اى ما يقرب من عشر سنوات
لم تغير عادتها ابدا حتى بعد انت تزوجت
حتى اصبحت اشك ان هذا شئ من الجينات
فتعملت معها بطريقه مبتكره
انى اقول لها على الموعد بتوقيتها ثما اذب انا فى توقيتى والذى يتاخر بساعه كامله عن الذى تواعدنا عليه حتى اتجنب الانتظار

تحياتى لكى

Desert cat said...

صديقتى الحبيبة روز
عافاكى الله من اى كسور انها ذكريات لا يود الإنسان احيانا تذكرها واحيانا تكون دروس يستفاد منها فى المستقبل
فانا واجهت مثال صديقتك الثانية
حاولت التقرب الى بدعوى انها تريد استشارتى فى شيئ ما وبالفعل بدأت تتودد لى بشتى الاشكال والطرق
كنت دائما اتسائل لما كل هذا الود ونحن لا نعرف بعضنا البعض واما معرفتنا من خلف شاشة ولكن مع مرور الوقت وتقدمه اكتشفت انها دائما تبحث عن من ينفع بنك يزود رصيدها الخاص طبعا من البداية كنت بتعامل معها بحذر تام بل واشركت ايضا اقرب اصدقائى وكنت احكى له كل صغيرة وكبيرة وهو من يقول لى تصرفى هكذا
حتى شاءت الاقدار وبدأت هى بالإنسحاب بعدما علمت تمام العلم اننى لا يمكن اكون هدف او شيئ مفيد بالنسبة لها لا يمكن استغلالى بسهولة وبعدها اخبرت صديقى بما حدث ضحك ضحكة عالية وقال لى احمدى ربنا ولا تحاولى تتصلى بيها ولا تسالى عن اخبارها ولاكانها دخلت حياتك اساسا
وهذا بالفعل ما قد قمت بعمله هو التجاهل التاااااام
احمد الله كثيرا على وجود صديقى بجوارى الذى استفدت منه تماما ومن نصايحه وخبرته بالرغم من انه من نفس سنى لكن مجال عمله اعطاه الكثير والكثير من الخبرات ومعرفة الناس حتى دون ان يراهم
اعتذر على الاطالة
تقبلى محبتى

Desert cat said...

انا شوفت رد مثلية تبحث عن ذاتها
فكرنى بحاجه
على فكرة الشخصية اللى كنت بحكى عليها فى ناس كتير جدا وقريبين منها جدا حذورنى منها واتلكموا فى اخلاقها وسلوكها لكن انا كنت بسمع وبطنش علشان من البداية انا بتعامل بحذر
وتجنبت الظهور معها فى اى مكان بالرغم من دعواتها الكتير لكن هما كانوا مرتين على الاكثر والحمد لله مكانوش اكتر من كدا
تحياتى

blackcairorose said...

مثلية تبحث

كلامك مسلى ومليان تفاصيل وبتفق معاكى فى اللى قلتيه

انا عارفة انك مش هتقرى الرد ده على طول علشان مسافرة وان شاء الله تكونى بتقضى وقت سعيد وتقريه لما ترجعى

ولو اننا يمكن منلحقش بعض لانى تقريبا كمان اسبوع وهسافر انا كمان باذن الله

موضوع التوقيتات مع الاجانب ده صح جدا لانى برضه كنت فى فترة زمان بشتغل فى مجال مع الاجانب فى مصر وكانوا لما نتفق على مواعيد يسألوا

Egyptian time?

بس انا بطبعى مواعيدى كويسة قوى بل على العكس بروح دايما قبل مواعيدى لانى من النوع القلوق ولما بيكون ورايا حاجة بحس بنوع من عدم الاستقرار فبفضل اوصل قبل الميعاد افضل من انى استنى لحد الميعاد ما ييجى

خالص التحية يا عزيزتى

blackcairorose said...

كاسبر

حتى تخرجى من الجامعة كنت شخصية منطوية جدا ولدى عدد محدود من الاصدقاء وكنا شلة من اربعة

لكن بعد التخرج عملت فى اكثر من عمل يتطلب الانفتاح على الناس والتعامل لوحدى مع وجوه وظروف واماكن جديدة والسفر غير طبعا فترات الاقامة خارج مصر ، وهو ما جعل دائرة معارفى واصدقائى تتسع بشكل لم أكن أنا اتخيله فى السابق

ومع ذلك فلا اعتقد أن هذه الدائرة استثنائية فى الاتساع، ولكن هذا الانطباع لديك اعتقد انه نابع من عاملين

الاول
اتمتع والحمد لله بذاكرة قوية جدا تجعلنى لا انسى الاشخاص ولا المواقف بسهولة، ربما مثلا الموقف الاول فى هذا البوست لا تتذكره صديقتى التى كانت تتأخر بل انا تقريبا على يقين من انها لا تتذكره ولكنى اتذكره بتفاصيلة رغم مضى سنوات طويله عليه

أى أن الذاكرة القوية تجعل مخزن الذاكرة اذا جاز التعبير غنى ومتنوع، عكس الاشخاص ذوى الذاكرة المحدودة او حتى العادية ستمر قصص عليهم ينسونها ولا تبقى فى المخزون لديهم

العامل الثانى
بما انى أحب الكتابة فلدى رغبة وقدرة على بلورة المواقف فى قصة، وهو أيضا أمر يساهم فى اعطاء الاخرين الانطباع بغزارة التجربة فى رأيى

إحدى شقيقاتى عكسى تماما
هى اجتماعية جدا ومعارفها واصدقائها كثر للغاية بسبب طبيعة شخصيتها وطبيعة عملها، ولكنها تنسى سريعا المواقف ولا تستطيع دائما بلورة موقف ما لاستخلاص عبرته

أى أنها فى الواقع تجربتها فى الحياة غنية لكن لو كتبت بلوج مثلا أو لو حكت تجاربها ربما لن تبدو بالغنى الفعلى ولن تعكس ما مرت فعلا به من مواقف انسانية عديدة

بالنسبة لك
الم اقل لك دائما انى اشعر ان عالمك حدوده المشاعر والبحر والفن بريشته وقلمه؟

إذا لم أخطأ!

blackcairorose said...

الطائر الحزين

فعلا كلامك صح

لو لنا عين نرى بها حقيقة الاشخاص، الا تعتقد أن العالم كله كان سيتغير؟

blackcairorose said...

Blue wave

احمد الله أن الخسارة فى هذه العلاقات كانت فى النهاية محدودة

ولم أتعرض لمواقف أشد صعوبة

وربما ما كنت لأحتمل مواقف أشد صعوبة

blackcairorose said...

صباح الخير يا ايجيبت

فعلا اتفق معاك فيما قلته، فالمواقف والخلافات العابرة تمضى والكسور هى من عيوب الجوهر او بالاحرى هى من التصارع بين جوهر وجوهر مختلف

تمنياتى لك أيضا بصداقات قوية وصادقة

ويسعدنى دائما مرورك

blackcairorose said...

بنت القمر

حتى الان اقول ربنا أعلم بنيتها، ولكنها فى أية حال لا تحيا حياة سوية تماما فى رأيى

ربما ما يقال هو مجرد اشاعات عنها ولكن بالتأكيد موقفها يدل أن هناك خطأ ما فى اسلوبها وحياتها اقله يمكن تبريره او تفسيره بالتبذير المتطرف

ولو رأيتى المظهر الخارجى لن تصدقى اختلافه الضخم عما بدر منها

واحقاقا للحق لا انسى ايضا ان لها مواقف جيدة معى قبل هذا الموقف وهذه المواقف احسست بصدقها فيها وانها كانت تتعامل معى بود وحب، ولكن ماحدث بعد ذلك رغم انه موقف واحد الا انه مسح كل ماقبله

يللا

كلها دروس فى مدرسة الحياة

blackcairorose said...

Son of Egypt

فعلا الصداقات تتقلب وتتشكل وفقا لظروف الحياة وظروفنا الشخصية ولذا من الطبيعى ان تنتهى صداقت وتزدهر صداقات أخرى بفعل هذه الظروف

وقليل كما تقول تلك الصداقات التى تستمر

اطيب تحياتى

مياسي said...

واو شو هالقصص يا روزا؟؟

الأخيره غير شكل بس تعرفي شو خطر ببالي؟؟

في ناس مرات بيبتزوكي مش ماديا؛ عاطفيا هادول بيستنزفو مشاعرك فعلا و وقتك كمان

الصداقه شيء جميل فعلا بس مرات الناس بيخربو كل شي منيح و حلو عشان مصالحهم و بس

قلبك طيب يا بنتي بس عجبتيني لما رجعتي حقك من غير "صوت عالي"

تحياتي

blackcairorose said...

حازم

فترة البراءة الاولى؟

هل هناك فترة براءة ثانية؟

لول

اكتشاف معنى مخالف للحياة يأتى فعلا تدريجيا مما نشاهده حولنا

توفى والدى عن عمر كبير جدا وكان تقريبا لا يندهش من أى شىء فى آخريات حياته فقد شاهد الكثير والكثير الذى جعله فى حالة مناعة من الاندهاش او من عدم التصديق تجاه السلوكيات والمواقف الانسانية

احيانا اسأل نفسى

من يعيشون فى عوالم وردية هل هم على خطأ أم صواب؟

من جهة هم لا يعرفون حقيقة الحياة، ولكن من ناحية ثانية حدود عالمهم الضيق وردية

يعنى هل نقبل أن نحيا فى عالم غير واقعى ولكننا نتأقلم معه ولا نتألم منه، أم نحيا ونتألم ونغرق أحيانا فى المستنقع؟؟

بصراحة ليس عندى اجابة مؤكدة

blackcairorose said...

شريف

شكرا على كلامك الجميل كالعادة

وكما قلت أنا أخطأت فى بعض هذه التصرفات مثل نرفزتى على الصديقة التى تأخرت ومقاطعتى لها

او تدخلى بشكل كبير فى مشاكل الزوجية لصديقة أخرى

ورغم ان النوايا كانت دائما حسنة ولكنى أتمنى لو كنت امارس نوع اكبر من التحكم فى التصرفات والانفعالات، احاول احيانا انجح واحيانا لا

والحقيقة هذا البوست خاص بالصداقات

ربما لو كتبت عن الخلافات التى حدثت مع مجرد معارف او زملاء عمل ستبدو ملامح الخلافات فى اطارها الصحيح لأن مع الاصدقاء هناك عوامل مثل العشم والذكريات والمودة فى حين ان الخلافات مع الاخرين تظهر المعدن بشكل أكبر

الا تعتقد ذلك؟

blackcairorose said...

Someone in life

تعرفى حين تتناقض التصرفات مع المظهر الخارجى بشكل صارخ؟

هذا ما أراه فيمن اقترضت ولم ترد

مع العائلة الثرية والتعليم المميز والمظهر المبذر الذى يوحى بالكلاس كله انقلب الى تهرب من رد الفلوس!

ومع ذلك

الله اعلم بضميرها، احيانا اقول لو لم تدفع الفلوس ولكنها لم تتهرب منى لكانت الوطأة اقل على وكنت التمست لها عذر، ولكن ما المنى فعلا هو تهربها من اتصالاتى وما عرفته من انها ردت فلوس من هددتها

ساعتها قلت لنفسى أهذا جزائى لأنى لم اسلك سلوكا تهديديا؟

هذا اكثر ما ضايقنى وليس عدم رد الفلوس فى حد ذاته

blackcairorose said...

وسوس

صح اسلوبك فى اعطاءها وقت مبكر عن موعد وصولك

وانا ايضا حاولت هذا الامر ولكن مشكلتى انى قلوقة وحين يكون لدى موعد اجد انى لا ارتاح حتى اصل للموعد او حتى قبل الموعد

ولكن فعلا اكتشفت ان لديها خلل فى التوقت ، يعنى احيانا نكون معا وندخل محل ونتسوق فيه لمدة نصف ساعة، ثم بعد أن نخرج أجدها تقول اننا ظللنا فى المحل عشر دقائق فاصحح لها اننا دخلنا المحل الساعة كذا وخرجنا كذا اى انها نصف ساعة وليست عشر دقائق

طبعا كلنا احيانا نخمن الوقت وقد نخطأ وهذا طبيعى ولكن الفارق بين التخمين والحقيقة يكون محدود لدى معظم الناس الا فى حالة صديقتى كان الفارق بين ما تظنه وبين الوقت الفعلى كبير جدا

أهلا بيكى يا وسوس وتسعدنى دائما زيارتك

blackcairorose said...

قطتنا

كويس جدا ان لديك من ينصحك نصيحة مخلصة لان ده شىء مش كتير بيحصل فى الزمن ده

ولو انى انطباعى عنك يا قمر انك اروبة جدا ومفيش حد ممكن يضحك عليكى

بجد مش بهزر

قوة شخصيتك ومثابرتك بتعكس شخصية غير قليلة الخبرة

ربنا يحميكى ودايما خالص ودى وتقديرى

blackcairorose said...

مياسى

ابتزاز عاطفى؟

لا أدرى ، اعتقد أننى لم اتعرض لهذا النوع من الابتزاز

ولكن تقريبا كان هناك صديقة تشركنى معها فى مشاكلها بشكل غير معقول من حيث الحكى وطلب النصيحة وانتظار الدعم المعنوى دائما دائما بشكل كان يجعل مشاكلها احيانا تنعكس على فى الاحساس بالكآبة والقلق خصوصا أنها حين كان لديها مشكلة ما لا تتحدث الا عنها كما لو كان لا شىء آخر فى الدنيا

هل تعرفى من هى؟؟

هى نفس الصديقة التى حكيت فى البوست عن مشاكلها الزوجية

ولكنى كنت افسر هذا بطبيعة شخصيتها واحتياجها الدائم للاحساس بالتعاطف ممن حولها

وهو شعور لا غبار عليه فى حد ذاته وكلنا نحب الشعور بالتعاطف من قبل الاخرين ولكن معها الموضوع يكون زايد شوية

مثلية تبحث عن ذاتها said...

روز العزيزه
تحياتي من باريس
الجو رائع
كل اللي وصفتيه استفدت منه
امبارح كنت في حي المثليين في هوتل دو فيل
الشننزليزيه مبهرنيش اوي لكن الارك دو تريومف طبعا عجبني
ورحت السوربون لاني كان نفسي موت اشوفها
رجلي وجعتني من المشي يا روز
وهقولك حاجه غريبه يمكن لكن بلادنا برغم تخلفنا لكن الريحه اللي بشمها هنا على نهر الين وفالشوارع تقرف يا روز يمكن موجوده في مصر لكن مش بالانتشار ده والناس هنا كلهم ريحتهم وحشه هههههههههه بجد البلد حلوة

Miso soup said...

اول مرة ادخل مدونتك .... مقدرتش اوقف القراية الا بعد ما قريت معظم اللي كتبتيه ..... انتي انسانة جميلة اوي .. لمستيني من جوه .... تحياتي

اجندا حمرا said...

العزيزه روز
شوفي ياجميله انا شايفه ان لما الفلوس بتدخل بين الصحاب بتبوظ صداقتهم و الناس مواقف و المواقف هي اللي بتبين معادن الناس و اخلاقهم مهما حاولوا يداروها
اهم حاجه انك تستفيدي من المواقف اللي بتمر بيكي
انتي ألبك طيب و يمكن عشان كده بتدي من غير حساب
بتمنالك دايما تقابلي اللي يقدر صداقتك و حبك

تحياتي و احترامي ليكي ياقمر

blackcairorose said...

مثلية

جميل انى سمعت منك وانتى فى اجازتك

شوفى هى اوحش رائحة ممكن تتخيليها فى محطة مترو شاتليه!!

بالضبط بتفكرنى بالبيض الفاسد

ترجعى بالسلامة وابقى احكلنا فى بلوجك

مشفتكيش فى تغطية الاخبار للبرايد لول

blackcairorose said...

ميزو سوب

شكرا على الكلام الحلو واتمنى تكرار الزيارة

وبالمناسبة اسمحلى اسألك عن اسمك، فهو اسم نوع من الشوربة اليابانى اليس كذلك؟ ام انت قصدت بها شيئا آخر؟

فى المرات الأولى التى جربت فيها الميزو سوب وبها قطع التوفو لم استطعمها كثيرا ولكن بعد ذلك احببتها جدا

خالص التحية

blackcairorose said...

اجندا

هاقولك حاجة هتقولى علية هبله رسمى

وانا فى عز مشكلتى مع عين اللى استلفت الفلوس، سلفت برضه واحد تانية بس كان مبلغ صغير وقالت لى انها مزنوقة وباباها بيعمل عملية الخ وبرضه صعبت علية وطلعت عندها مشاكل تانية بس رجعت المبلغ الصغير فى الاخر

وساعتها بقى قلت توبة موضوع التسليف ده لانى مش علشان انا برفض المبدأ ولكن لان اللى شفته ان الناس مبيحافظوش على وعودهم بالرد ولا باحساس ان السلف ده امانة لابد من اعادتها فى اقرب فرصة، ولكنهم من واقع خبرتى لو يقدروا يطنشوا عليه هيطنشوا ومن هنا كان قرارى بعدم الدخول فى هذه الموضوعات مرة تانية ابدا

مرسى يا عزيزتى على كلامك

واطيب تحية

مثلية تبحث عن ذاتها said...

للاسف البرايد معداش من لوماريه لغايه الساعه 6 مساء و كنت زهقت والمثليين اغلبهم كان فالمارش بس عرفت انه عده من الشانزليزيه لكن انا محضرتوش يلا المه الجايه
الشاتليه فعلا ريحتها تقرف وليال على فكرة معجبنيش ولا متحف بومبيدو عجبني لاني بحب الطراز القديم اوي ومليش فالمودرن خالص
وحت امبارح بيجال وشفت مولان روج من برا بس مدخلتش لكن المكان حلو انما فضيحه اوي
بس السمه اللي غالبه على الناس هنا قله الذوق والعجرفه خصوصا الجارسونات مش لطاف ولا بيتعاملوا مع الناس بذوق حتى الفرنسوين نفسهم
طبعا السكيكور عجبتني اوي وخصوصا ورا السكريكور مكان الرسامين ولوماريه بصرف النظر عن المثليين المكان حلو وبيوت اليهود ومحلاتهم والايس كريم هناك ل\ي\ اوي والغريب ان معظم الكافيهات بتاعت المثليين والمثليات 90 % منها ذكور وحتى البنات وحشين اوي هههههههه
قلت والله مفيش زي مصر صدقيني انا انبهرت بجمال المباني لكن احنا عندنا حاجات جميله في مصر ياروز واللي ناقصنا هو الاهتمام بالاماكن اكتر والنضافه ولو اني شايفه اننا نضااااااااااااف اوي بالنسبه لهم والاهم من ده كله الحريه لأنها فعلا اجمل شيئ واكتر حاجه نقصانا
الناس هنا عندها حريه زايده تكاد تكون حريه مجنونه
وحلو الجنون احيانا لان التقيد يخنق
ياريت صوتنا يوصل للساده المسئولين ههههههه والله ياروز مصر حلوة اوي بطيبه اهلها وخفه دم وشقاوه ولادها وبناتها انتي عارفه كنت ماشيه فالشاتليه ولقيت واحد جه يعاكس اول ما شفته عرفت على طول انه مصري من طريقته كنت هموت من الضحك
انتي مسافرة اجازه فين و ياتري هتقعدي قد ايه وفي خلال الفترة دي هتحرمينا من بوستاتك ولا هتكوني موجوده؟ اتمنى متتاخريش عننا
تحياتي من بلاد الحريه

Miso soup said...

هي فعلا شوربة يابانية انا في الاول برضه محبتهاش لكن بعد كده اخدنا علي بعض :)

Desert cat said...

سؤال جديد على مدونة برنماجنا الاذاعى
انت تسال والكمبيوتر يجيب
http://netradio.blogspot.com
والذى يذاع يوميا الساعه 9.10 صباحا ما عدا يوم الجمعة
السؤال هو

الأشاره حمراء
الأشاره خضراء صفراء لافرق فانت متاخر متاخر عن موعدك ....ايه كل العربيات دى؟المرور متوقف لا يتحرك وبعدين لو اقدر اطير!؟؟؟ وتفكر وتسرح ....ما هو السكه واقفه....تفتكر حيخترعوا سيارات تطير؟؟؟؟ ونحب نعرف منك بماذا اجبت .
تمنياتنا بدوام التواصل

Sola said...

rose ezayek ya gamiel:
ba2olek 2eh ana mazno2ah fe flos law momken ya3ny tesalefeny....
ya banety ana dayma2 beye7sal ma3aya keda bas ana lesa 3ala 2ad 7aly awy mesh ma3aya asalef mabale3' kteer
yalla salam ya 2a7la rosa fel 3alam

Sara said...

مش هاعلق غير بجدربنا يعينك مفيش اصعب من كسرة القلب وان الواحد يتخدع في الاشخاص بجد بجد ربنا يعينك